واقعيت آن است كه بازاريابان به دنبال شناسايي مخاطبان و نيازمندان احتمالي به محصولات خود هستند و تلاش ميكنند مراكز تجمع اين افراد را شناسايي كرده و به روشي آنها را از وضعيت محصولات خود آگاه سازند. بازاريابان به دنبال ايجاد شرايط فروش و همچنين تكرار در خريد مشتريان ميباشند.
ديجيتال ماركتينگ شامل چه مراحلي است؟
مكاتب مختلف و متنوعي در بحث بازاريابي وجود دارند. يكي از اين مكاتب كه با نگاهي جامع، تجويزي و به صورت مرحله به مرحله فرآيند مديريت بازاريابي را بيان ميكند، مدل بازاريابي فيليپ كاتلر ميباشد. بدين منظور جهت بازاربابي بايد فرآيند طراحي، اجرا و كنترل صورت گيرد. اين مكتب در بخش طراحي مراحل مختلفي شامل تحقيقات بازار، تقسيم بندي بازار، انتخاب مشتري هدف، فرآيند طراحي آميخته بازاريابي كه خود متشكل از پارامترهاي مختلفي بوده و بر خريد مخاطب تاثيرگذار هستند،را تعريف كرده است. سپس مرحله اجراي فرآيندهاي طراحي شده صورت گرفته و همواره كنترل و ارزيابي امور انجام شده، بايد در مراحل كاري قرار گيرد.
تحليل بازار در ديجيتال ماركتينگ چگونه است؟
اولين گام جهت تدوين برنامه ديجيتال ماركتينگ براي يك كسب و كار پس از شناخت استراتژيهاي آن، تحليل بازار است. تحليل بازار يك كار كارشناسي است كه شناخت جامع و دقيقي از وضعيت بازار بدست ميدهد. آگاهي از ذائقه و نياز مشتريان، جهت فروش محصول، امري ضروري است. با شناخت كامل مشتريان ميتوان گام هاي بعدي را بدرستي برداشت.
بنابراين در فرآيند تحليل بازار، بايد از ذهنيت مخاطب، قيمتي كه حاضر است بابت ارزش محصول شما پرداخت كند، نياز و علايق او آگاه پيدا كرد، هم زمان بايد عملكرد رقبا را مورد بررسي قرار داده، تا نقاط ضعف را خود در مقايسه با آنها به دست آورده و درصدد اصلاح و بهبود اين نقاط برآييم. همچنين اطلاع از روندهاي موجود در بازار، مراكز تجمع مشتريان، بايدها و نبايدها و بسياري موارد ديگر، موجب ميشود تا مرحله تحقيق و تحليل بازار، يكي از آيتمهاي اساسي و زيربنايي موفقيت يا عدم موفقيت يك كسب و كار را تشكيل دهد.
اهميت تحليل بازار در ديجيتال ماركتينگ چيست؟
در گذشته نه چندان دور شايد اين موضوع به خصوص افرادي كه به كار اجرايي اعتقاد داشتند، معنا نداشت. اما امروزه آغاز يك كسب و كار بدون تحقيقات حرفهاي، ريسك بزرگي را در ادامه مراحل كار ايجاد كرده و منجر به رخداد شكستهاي بعدي ميشود. همچنين با تحقيق و تحليل بازار، ديد خود را گسترش داده و موارد بيشتري جهت سرمايه گذاري بالاتر و حرفهايتر ميابيد.
هرچند تحقيقات بازار براي گام تحليل بازار در يك پروژه ديجيتال ماركتينگ در كشور ما نقاط كنترلي بسياري دارد. و جامعه در برابر ارائه كامل و صحيح اطلاعات تا حدودي از خود مقاومت نشان ميدهد؛ با اين وجود روشهايي براي رسيدن به نتايج نسبتا مطلوب وجود دارد.
چنانچه مرحله تحليل بازار به درستي انجام شود نه تنها شناخت مناسبي از وضعيت كلي بازار را مي دهد بلكه به كمك آن مي توان از قابل قبول بودن ميزان رشد و توسعه كسب و كار در آينده اطمينان حاصل كرد.
جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص ساير گام هاي ديجيتال ماركتينگ به ديگر مقالات اين سري با عنوان “ديجيتال ماركتينگ چيست؟” مراجعه نمائيد.