بخش پنجم : تعيين جايگاه در بازار

در اين وبلاگ در رابطه با ديجيتال ماركتينگ مطالعه خواهيد كرد و با ابزارها و روش‌هاي بازاريابي ديجيتال آشنا خواهيد شد.

دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

بخش پنجم : تعيين جايگاه در بازار

۱۳۱ بازديد

در سري مقالات “ديجيتال ماركتينگ چيست؟” با مراحل ديجيتال ماركتينگ آشنا شديد. آموختيد كه براي يك آغاز حرفه‌اي بايد تحليل بازار انجام داده تا با شناخت كافي گام برداريد. سپس در گام‌هاي به بخش بندي بازار و هدف گذاري بازار خود پرداختيد تا بتوانيد مشتريان خود را هر چه دقيقتر شناسايي كنيد. گام بعدي در روند ديجيتال ماركتينگ، پوزيشنينگ و يا تعيين جايگاه در بازار است. اين گام بسيار مهم بوده و در گذشته تحت عنوان برندينگ شناخته مي شده است. در واقع هدف كسب و كار در گام پوزيشنينگ مشخص كردن جايگاه برند خود در بازار و در نتيجه ايجاد جايگاه اختصاصي در بين مشتريان مي‌باشد.

تعيين جايگاه در بازار

چرا تعيين جايگاه در بازار مهم است؟

بدون پوزيشنينگ يا تعيين جايگاه در بازار فرآيند تاثيرگذاري درازمدت بر مخاطب و درنتيجه افزايش ميزان فروش در اثر برند شدن كسب و كار رخ نمي دهد. بدون پوزيشن كردن يك كسب و كار خدمت يا كالايي را اصطلاحا به شكل فله‌اي عرضه مي‌كند كه در صورت تغيير نام آن تفاوتي براي مشتريان ايجاد نمي‌شود.

با پوزيشنينگ در واقع مشخص مي‌شود كه كسب و كار  قصد دارد با چه گروهي از مشتريان و در چه جايگاهي محصولات خود را ارائه نمايد. در اين مرحله شما تعيين مي‌كنيد محصول شما در ذهن مخاطب چه جايگاهي دارد. آيا محصول در ذهن مخاطب در سطح بالا قرار دارد، در سطح متوسط قرار دارد و يا در سطح پايين.

به عنوان مثال يك خودرو را در نظر بگيريد كه مخصوص جوانان است و با هزينه تقريبي متوسط رو به بالا تهيه شده است. در اينجا ارائه دهنده خودرو اين گروه از مشتريان را هدف گذاري نموده است و خود را با يك محصول معين و ويژگي‌هاي مشخص آن در ذهن مشتري پوزيشن مي‌كند.

رابطه جايگاه سازي با برند شما چيست؟

در واقع در يك فرآيند ديجيتال ماركتينگ موفق، برند بايد به مرحله‌اي رسيده باشد كه با طرح اين پرسش براي گروه خاص از مشتريان كه چه كالايي را مناسب خود مي‌دانند؛ بلافاصله نام آن برند و محصول به عنوان يكي از گزينه‌ها به ذهن مشتريان بيايد. دست يابي به اين امر آسان نبوده و كسب و كار بايد از روزهاي آغازين شروع به كار خود تلاش كند با روش‌هاي صحيح ديجيتال ماركتينگ و پوزيشنينگ براي كسب و حفظ چنين جايگاهي تلاش نمايد.

هنگامي كه شما بر ساختن جايگاه محصول خود در ذهن مخاطب كار مي‌كنيد، در واقع مي‌خواهيد تصور و ذهنيت آن‌ها را نسبت به برند خود بسازيد. هدف شما در جايگاه سازي نشان دادن ارزش خاصي از محصول شما است كه در محصول رقبا نمي‌توان به ان دست يافت و همين تفاوت موجب مي‌شود برند شما در ذهن مخاطب نقش ببند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.