تاكنون در سري مقالات “ديجيتال ماركتينگ چيست” با بازاريابي ديجيتال و مراحل كلي آن آشنا شديد. همچنين درباره مراحل تحليل بازار و بخش بندي بازار جهت استفاده بهينه از منابع و نزديك شدن به مشتريان هدف خود مطالعه نموديد. گام بعدي در اين مسير، هدف گذاري بازار است. يك كسب و كار با تحليل بازار وضعيت كلي آن و مشتريان خود را ارزيابي مينمايد. سپس در فرآيند بخش بندي بازار گروه هاي مختلف مشتريان را شناسايي ميكند. در گام هدف گذاري بازار نيز گروههاي موردنظر خود را طبق اصول ديجيتال ماركتينگ انتخاب كرده و بر روي بخش هاي انتخاب شده و مشتريان هدف متمركز ميشود.
چرا بايد در بازار هدف گذاري كنيد؟
در واقع در اين گام از ديجيتال ماركتينگ بخشهاي انتخابي از جامعه مشتريان هدف باز هم كوچكتر ميشود. در اين صورت است كه ميتوان به طور متمركز و مستقيم در ذهن و قلب مشتريان هدف نفوذ كرد. در نتيجه اين موضوع انتقال پيام در روند بازاريابي، تبليغات و ديجيتال ماركتينگ به مشتريان به طور كامل صورت خواهد گرفت.
از مهم ترين دلايل براي هدف گذاري بازار صرف بودجه تبليغات و بخصوص ديجيتال ماركتينگ در بخش هايي ست كه بيش ترين بازگشت سرمايه را براي كسب و كار به دنبال خواهند داشت. به اين وسيله مي توان پروموشن ها را نيز به طور هدفمند طراحي كرد.
به عنوان مثال مك دونالد بزرگ ترين رستوران زنجيره اي در جهان هنگامي كه بخش اصلي مشتريان آن را نوجوانان، جوانان و خانواده هايي عموما با فرزندان كم سن و سال تشكيل مي داد؛ در محيط رستوران هاي خود امكاناتي مانند “اينترنت رايگان”، “وعده غذايي شاد” كه به نحوي شامل شخصيت هاي كارتون هاي والت ديزني ميشد، “محل بازي كودكان” و… را ارائه داد. اما با گذشت سالها هنگامي كه جامعه مشتريان آن به افراد ميانسال تغيير يافت و با كاهش فروش مواجه گرديد؛ در هدف گذاري جديد خود منو غذايي سالمتر و انواع قهوه را گنجاند.
به اين ترتيب در ديجيتال ماركتينگ هدف گذاري بازار در مقاطع زماني مختلف جهت صرف صحيح و دقيق سرمايه و جذب مشتريان بيش تر بسيار حياتي خواهد بود.