در سري مقالات “ديجيتال ماركتينگ چيست؟” تا به اين جا آموختيد مراحل تحليل بازار، بخش بندي بازار، هدف گذاري بازار، و جايگاه يابي در بازار را بايد طي كرده تا با شناسايي دقيق مشتريان خود و تعيين جايگاه محصول خود در ذهن آنها، از منابع خود در بهينهترين حالت استفاده نماييد. در گام بعدي ديجيتال ماركتينگ كاتلر عبارت “ميكس ديجيتال ماركتينگ” يا “آميخته بازاريابي” را مطرح مي كند. آميخته بازاريابي ديجيتال براي محصولات به صورت كالا شامل چهار عنصر و براي محصولات به صورت خدمات شامل هفت عنصر مي باشد كه در ادامه به آنها پرداخته ميشود.
معجون بازاريابي چيست؟
معجون يا آميخته بازاريابي، به اين دليل آميخته نام گرفته كه شامل موارد مختلفي ميباشد، اما هيچ يك از اين مراحل خود به تنهايي معنايي ندارند و در كنار يكديگر شكل ميگيرند.
چهار عنصر معجون بازاريابي كه در ديجيتال ماركتينگ به 4p معروف است عبارتند از : product – price – place – promotion
با معاني : محصول – قيمت – بازار – تشويق ها.
براي محصولات به شكل خدمات سه عنصر ديگر نيز به موارد فوق افزوده شده و معجون بازاريابي شامل 7p خواهد بود. اين هفت عنصر عبارتند از : product – price – place – promotion – people – process – physical evidence
با معاني : محصول – قيمت – بازار – تشويق ها – كارمندان و پرسنل – فرآيندها – دارايي هاي فيزيكي.
اين موارد هم زمان ميتوانند بر خود محصول و كيفيت آن تاثير بگذارند. به همين دليل به آن آميخته بازاريابي گويند. بنابراين در برنامه ريزي بازاريابي بايد اين موارد را مديريت نمود. براي مثال قيمت را تغيير داد، شبكه توزيع و محدوده توزيع را مديريت كرد، انواع پروموشنها و روش هاي تشويقي را تعريف نمود. محدوده نيروي انساني را تعيين كرد. به تعيين داراييها پرداخت .
در اين گام تقريبا مرحله طراحي پايان يافته و سپس بايد وارد مرحله اجرا شد. در ادامه اين مجموعه مقالات هر يك از عناصر معجون بازاريابي به طور جداگانه بررسي خواهند شد.